Een goed vitaliteitsbeleid opstellen doe je zo

Vitaliteit is een belangrijk onderwerp voor ieder bedrijf. Je wilt je medewerkers gezond en gelukkig houden. Wanneer je daar serieus mee aan de slag gaat, stel je een vitaliteitsbeleid op. Hiermee wordt duidelijk hoe jouw organisatie aan de vitaliteit van je medewerkers gaat werken. We vertellen je dan ook graag hoe je een vitaliteitsbeleid makkelijk kunt opstellen.

De stappen

Om een goed beleid op te stellen kun je de volgende stappen doorlopen.

1. De wens om te verbeteren

Zonder deze wens, of ambitie, zul je niet ver komen. Jouw organisatie moet de wil en wens hebben om aan de slag te gaan met vitaliteit. Stel dus vast waarom jullie vitaliteit belangrijk vinden.

2. Koppel de bedrijfsstrategie

Wanneer je van vitaliteit een fundamenteel onderwerp maakt, is het belangrijk om dit te koppelen aan de bedrijfsstrategie. Zo wordt het geen extraatje maar juist onderdeel van jullie bedrijfsvoering.

3. De vitaliteitsmanager

Stel een persoon aan als vitaliteitsmanager. Hij of zij wordt verantwoordelijk voor het uitdragen van vitaliteitsbeleid.

4. Stel KPI’s op

Met concrete doelen voor het vitaliteitsbeleid ontstaat er een heldere, meetbare manier om te zorgen dat het beleid ook daadwerkelijk effect heeft.

5. Branding

Door er een mooie vorm van branding aan te hangen blijft vitaliteit als onderwerp beter onder medewerkers hangen en worden zij enthousiast!

6. Communicatie

Zorg dat er met regelmaat wordt gecommuniceerd zodat het onderwerp blijft leven!

7. Meet en stel bij

Je hebt doelen gesteld, hou die dus bij. Wat gaat er goed en wat nog niet? Stel het beleid bij waar dit nodig is!

Aan de slag met vitaliteitsbeleid

Nu kun je lekker aan de slag gaan met vitaliteitsbeleid. Jouw medewerkers zullen er op deze manier in ieder geval heel erg enthousiast van worden en met je mee gaan werken aan vitaliteit binnen de gehele organisatie. Gezond en gelukkig, daar gaan we voor!